Фасада на музея Мунк в Осло

Новият музей на Мунк в Осло

„Забравете всичко, което знаете за музеите – това е нещо различно“,

казва Щайн Олав Хенрихсен, директор на новия музей, посветен на Едвард Мунк в Осло.

Наименуван просто като МУНК (MUNCH), той бе открит след десетилетие на разногласия, политически обрати и зашеметяващи логистични предизвикателства. Резултатът е един от най-големите музеи в света, посветени на един единствен художник.

Снимка © Adrià Goula

Музеят Мунк

Цената на музея от 2,25 милиарда норвежки крони (260 милиона долара), предизвика почти толкова драматични реакции в обществото, колкото емблематичната картина на Мунк „Викът“ провокира в края на 19 век. 

С 11 изложбени зали, разположени на 13 етажа и закрит панорамен ресторант, музеят представя колосалната колекция от произведения на Едвард Мунк. Експонирани са около 28 000 творби – картини, рисунки, скулптури, гравюри и фотографии, заедно с негови документи и лични вещи.

От 1963 г. внушителната колекция от произведения на Мунк се помещава в сграда в жилищния квартал Тойен/Toyen в Осло. Решението колекцията да се премести първоначално е провокирано от кражбата на две ценни картини на художника през 2004 г. – “Викът” (1910) и Мадона (1894). По-късно творбите са открити, но „след обира се поражда усещане за извънредна ситуация по отношение на това, че спешно трябва да има нов музей“, казва директорът Хенрихсен. Освен сигурността, условията, при които са се съхранявали творбите на Мунк също „не са били на нивото, което тази колекция заслужава“.

Новият музей, разположен до емблематичната опера в Осло в залива Бьорвика, осигурява пет пъти повече пространство за посетителите. Сградата се издига на височина от 57,4 метра над брега.

Снимка: @Einar Aslaksen
Снимка: @Einar Aslaksen

Град Осло одобрява новия музей през 2008 г., като стартира международен конкурс за дизайн, но процесът е изпълнен с доста трудности. „Само две години по-късно [конкурсът] беше прекратен и след още две години беше възобновен“, казва Хенрихсен. Политическите спорове за цената, предложеното крайбрежно местоположение и въпросът, какво ще се случи с обекта в Toyen продължават дълго. Постигането на мнозинство в норвежкия парламент позволява проектът да бъде стартиран.

Снимка: @Einar Aslaksen

Най-трудната част от преместването, според Хенрихсен, е било придвижването на най-голямата работа на Мунк “Изследователите”/The Researchers (1911-25), която е с площ около 50 кв. м.

Творбата трябваше да бъде преместена от Тойен през покрива, с камиони през града и след това на малък кораб от едната част на фиорда до музея. След това я качихме до шестия етаж. Имахме хора, които трябваше да висят от покрива, за да ръководят процеса.

Амбициозният проект става повод и за така необходимата инвентаризация на колекцията на музея. „За първи път в историята успяхме да преминем през всичко, което е дело на Мунк“, казва Хенрихсен, „а що се отнася до изкуството – да дигитализираме почти всичко“. Личните предмети, експонирани в музея – от мебели и художествени материали до цигарени фасове, създават потапящо усещане за проникване в дома на художника.

Музеят е организиран тематично, а не хронологично – с постоянни изложби, фокусирани около основните теми и мотиви в творчеството на Едвард Мунк. Наред с произведенията на Мунк, институцията ще бъде домакин на временни изложби както на норвежки, така и на международни художници, повлияни от творчеството на Мунк.

Архитектурата

Снимка: @Einar Aslaksen

Новият музей, посветен на норвежкия художник Едвард Мунк е дело на испанското архитектурно студио: Estudio Herreros.  

“Сградата е там, тя има мощно присъствие и е част от града. Казва: „Добре, ето ме. Държа наследството на най-важния художник в историята на Норвегия и гледам очарован Осло и фиорда, защото градът и неговите колективни мечти са ме изградили.” 

Тези думи са изречени по повод откриването на музея от Хуан Ерерос, основател на архитектурната практика – Estudio Herreros.
Проект: Estudio Herreros

Концепция

Проект: Estudio Herreros

Музеят заема видно място на брега в близост до Операта в Осло, проектирана от норвежката фирма Snøhetta през 2008 г.

Поздравявайки хората денем и нощем, музея на Мунк е нова референтна точка в силуета на Осло, която дава на местните жители и посетителите поглед и ориентация в рамките на града, околните планини и фиорда на Осло“,

каза главният архитект.

Ъгловата форма на сградата изглежда сякаш е наклонена към близката опера и историческия център на града. Формата на сградата отправя приветствен жест, който приканва посетителите да влязат в нея по всяко време на деня.

Новият музей на Мунк предлага да се изживее изкуството в по-широк набор от обществени пространства и социални преживявания..Това ще бъде разширение на общественото градско пространство, то ще приканва всички да влязат и превръщайки музея в съоръжение за ежедневния живот“,

казат от архитектурното студио.
Снимка: @Einar Aslaksen

Наред с многобройните експонати, посветени на творчеството на Мунк, музеят съдържа и пространства, очертаващи историята на Осло през вековете. Различни информационни точки на всяко ниво в музея, показват връзката между художника и родния му град.

Разположение и функции

Проект: Estudio Herreros

Основните функции на музея са организирани по височина. Във вертикала музеят насочва посетителите от фоайето през изложбените пространства, а оттам към терасите, наблюдателната площадка и ресторанта на последния етаж.

Във фоайето са разположени развлекателни, търговски и културни пространства, които ще се използват за провеждане на събития като концерти, лекции или работилници за деца.

Снимка: @Einar Aslaksen
Снимка: @Einar Aslaksen

Пространствата на галериите са проектирани така, че да могат да се показват произведения на изкуството с много различни мащаби.

Снимка: Ole-Martin Sandness © Munchmuseet

Разнообразието от пространства на галерията, разпределени на още по-голям брой етажи, позволява широки вариации във височините на тавана и размерите на стаите“, казват от архитектурното студио и допълват: „Неутралността на галериите и техният интегриран дизайн позволяват да се разпределят оптимално съоръженията както за постоянни, така и за временни изложби, придавайки целия протагонизъм на изкуството.“

Снимка: @Einar Aslaksen

Фасада и материали

Снимка: Guttorm Stilén Johansen © Munchmuseet

Музеят на Мунк е облечен в полупрозрачен материал, а фасадата има ефект на вълни със сив оттенък.

Сградата е обвита в кожа, изработена от рециклирани, перфорирани алуминиеви панели с различни нива на прозрачност. Мрежата е прозрачна, когато се гледа от вътрешността на музея, а отвън тя има сребрист оттенък.

Металните повърхности отразяват променящото се качество на светлината през деня, като същевременно позволяват на изкуствената светлина да се филтрира през нощта. 

Фасадата придава на музея MUNCH загадъчно и постоянно променящо се присъствие в залива Бьорвик/Bjørvika. Тя е създадена да отразява зашеметяващите светлинни условия в Осло, които непрекъснато се променят през деня и през различните сезони.

Снимка: @Einar Aslaksen

В цялата сграда се използват рециклирани материали, които са проектирани да отговарят на стандартите на Passivhaus за екологосъобразно строителство, заедно с нискоенергийно отопление и охлаждане.

Архитектурно студио Estudio Herreros

Снимка: © Pablo G. Tribello

Estudio Herreros има офиси в Мадрид, Ню Йорк и Мексико Сити. Основателят му Хуан Ерерос първоначално е работил заедно с Инаки Абалос /Inaki Abalos/ през 80-те години на миналия век, преди да създаде Herreros Arquitectos. Ерерос сега управлява студиото в партньорство с Йенс Рихтер /Jens Richter/.

Автор: Кристина Камбарева

info@te3s.org

Четете още:

Гунта Щьолцл и революцията на жените в училището Баухаус

Необятният творчески свят на дизайнерите-визионери: Чарлз и Рей Иймс

Leave a Comment

Your email address will not be published.